Wielu nauczycieli i rodziców zastanawia się, jak nauczyć dziecko ortografii. Kolejna dwójka z dyktanda zniechęca malucha do dalszej nauki, demotywuje. Żmudne ćwiczenia w domu, kilkakrotne przepisywanie trudnych wyrazów do zeszytu, praca ze słownikiem ortograficznym i wkuwanie regułek na nic się zdają. Efektów brakuje, a dziecko, mimo starań, jeszcze bardziej nastawia się na „anty” do ortografii. Co robić? Jak zaciekawić malucha ortografią? Jak z nauki zasad ortograficznych uczynić przyjemną zabawę i źródło frajdy?
Wkuwanie zasad ortograficznych na pamięć, bez zrozumienia, nie przyczyni się do lepszych ocen z dyktand. Co więcej, nauka ortografii zacznie kojarzyć się dziecku z nudą, wyczerpaniem i zmęczeniem. Najlepiej uczyć ortografii poprzez zabawy i różnorodne ćwiczenia, np. wykorzystując rozmaite karty pracy. Warto też pozwolić dziecku, by samodzielnie zgłębiało tajniki ortograficzne, by ortografia nie była obowiązkiem, czymś „za karę”, ale przyjemnością. Można wykorzystać też najnowsze zdobycze cywilizacji, czyli komputer i Internet. Na wielu stronach internetowych można znaleźć dyktanda on-line albo ćwiczenia ortograficzne, które polegają na wstawieniu przez dziecko odpowiednich liter w wolne miejsca. Na koniec zadania komputer sam podlicza poprawne odpowiedzi i ilość błędów, a maluch ma szansę zrobienia ćwiczenia jeszcze raz, tak by zapamiętać trudne wyrazy.
W nauce ortografii najlepiej wykorzystać wyobraźnię, humor, absurd, żart, rymowanki, rysunki, grę skojarzeń i zmysły – tzw. myślenie polisensoryczne. Aktywizacja lewej (językowej) i prawej (artystycznej) półkuli mózgowej daje lepsze efekty nauczania. Dziecko lepiej zapamięta zasady ortograficzne i liczne wyjątki, ucząc się w ruchu albo tworząc sobie w umyśle śmieszne skojarzenia. Wiele osób wykorzystuje w nauce ortografii techniki mnemoniczne. Pomocą w nauce ortografii są też wierszyki i rymowanki, np.:
Zapamiętaj, proszę, słowa,
Niech ci dobrze wpadną w ucho:
Pióro – pierze, główny – głowa,
Blacha – blaszka, suszyć – sucho.
Kiedy dręczy cię niepewność,
Zawsze sobie przypominaj:
Wierzyć – wiara, drzewo – drewno,
Błahy – błazen, druh – drużyna.
A nuż głoski się odmienią?
Sprawdź, gdy piszesz, to pomaga!
Wożę – wóz, pieniężny – pieniądz,
Stożek – stóg, wahadło – waga.
Zapamiętaj, zawsze tu,
Pisz otwarte, zwykłe „u”
W słowach: „skuwka” i „zasuwka”,
Gdyż wyjątkiem są te słówka.
W cząstkach: -unka, -un i -unek:
Opiekunka, zdun, pakunek.
Pisz je także w cząstce -ulec,
Więc: budulec i hamulec.
W ulu, dwu, gdzie „u” litera
Wyraz kończy lub otwiera.
Wreszcie – niech nikt nie kreskuje
W czasowniku cząstki -uje.
Książki do nauki ortografii
Ucząc ortografii, nie trzeba wykorzystywać tylko opasłe tomy słowników ortograficznych i języka polskiego. Można posłużyć się wieloma ciekawymi pozycjami literaturowymi, które są kolorowe, interesujące, opatrzone wieloma rysunkami, które przyciągają uwagę ucznia. Wśród wielu propozycji istnieje między innymi książka Jolanty Gajdy pt. „ABC Mądrego Rodzica – Skuteczna nauka ortografii”. Autorka daje konkretne rady, jak stosować powtórki z ortografii, by nie były męczące, jak uczyć się reguł ortograficznych, jak samodzielnie rozpoznawać wyjątki od zasad, jak dochodzić do reguł ortograficznych, które decydują o pisowni danego wyrazu. Ponadto, w książce można znaleźć odpowiedzi na takie pytania, jak:
- jak stworzyć atmosferę sprzyjającą efektywnej nauce ortografii;
- jak motywować malucha do nauki ortografii;
- jak nauczyć szkraba konsekwencji i wytrwałości w nauce poprawnej pisowni;
- jak wykorzystać błędy do nauki zasad ortograficznych;
- jak uskutecznić proces zapamiętywania trudnych wyrazów;
- jak nauczyć dziecko, by samodzielnie odkrywało zasady ortograficzne.
Ortografia i dyktanda online
Do wykorzystania zgromadzonych w nim autorskich testów i dyktand szczególnie
zachęcamy pedagogów pragnących efektywnie uczyć ortografii w
atrakcyjnej formie. Również rodzice skorzystać mogą z możliwości, jakie oferuje
im Ortografka w zakresie dodatkowych ćwiczeń z dziećmi oraz
monitorowania na bieżąco ich postępów.
Serwis składa się z czterech
kategorii, z których każda odpowiada oznaczaniu w piśmie wybranych samogłosek i
spółgłosek. Każda kategoria zawiera bloki tematyczne zbudowane wokół słownictwa
konkretnego dyktanda. Poszczególne bloki składają się z 3-5 gier
językowych oraz sprawdzającego nabytą w nich wiedzę testu,
dostępnego w wersji online oraz do wydrukowania.
Kolejność gier w obrębie pojedynczego bloku ma uzasadnienie
dydaktyczne. Na początku zawsze pojawia się część prezentacyjna, by uczeń miał
okazję oswoić się z poprawnym wzorcem zapisu, następnie uzupełnianie znaków, a
na końcu pisanie całych wyrazów.
Szczególny nacisk położyliśmy na
dobór materiału językowego. Każde nasze dyktando to zabawna
historia, której treść zaciekawi współczesnych uczniów. Z tą stylistyką
znakomicie koresponduje również nowoczesna grafika serwisu.
Uważajcie bo ród Ortografów zaraża swoją pasją do odkrywania zasad
polskiej pisowni.
Najbogatszą bazę materiałów do druku (kart pracy, ćwiczeń, kolorowanek, gier analogowych, ozdób, modeli i nie tylko) znajdziecie Państwo w serwisie Printoteka.pl.
Najlepsze dyktanda dla klasy 2 szkoły podstawowej
Czym cechują się dyktanda dla klasy 2?
W naszej aplikacji do ćwiczenia ortografii często stawiamy na rolę edukacyjną dyktand. Chcemy, aby poza sprawdzaniem umiejętności ortograficznych, nasze dyktanda rozwijały dzieci na inne sposoby – stąd w naszej aplikacji można znaleźć dyktanda dla klasy 2 takie jak: „Nie każdy pies jest przyjazny!”, „Witaminy są potrzebne!”, „Krajobrazy Polski” i wiele innych. Jeśli chcesz pomóc dziecku w nauce ortografii i przy okazji rozwijać intelektualnie – sprawdź naszą bezpłatną aplikację już dzisiaj!
Dyktanda.net – zabawa z ortografią
Klasy 1-3 i 4-6 + zasady pisowni, gry ortograficzne
Do nauki ortografii polecamy podane strony :