„Liczymy, co widzimy” – ile jest darów natury?

Gdy jesteśmy na dworze, widzimy dookoła piękne rośliny, kolorowe kwiaty, piękne wysokie drzewa, a może leżące na ziemi szyszki, zielone igły itp. To wszystko są nasze dary natury, które można nie tylko podziwiać, dbać o nie, ale też wykorzystać do kreatywnej zabawy. Ile mamy szyszek na trawie? Zadaniem dzieci jest przeliczenie wszystkich szyszek. Tutaj świetnie sprawdzi się praca grupowa, zdolność współpracy, współdziałania, a także umiejętność kierowania zespołem. Można wykorzystać gałązki, kwiaty w doniczkach do zabawy ćwiczącej orientację w przestrzeni, np. stawiając kwiatek obok krzesła, nad nim lub pod nim. Zadaniem dziecka jest określenie położenia kwiatka. Po której stronie leży jabłko? Dzieci mają za zadanie określić stronę lewą lub prawą, orientując się w schemacie swojego ciała. To praktyczne ćwiczenie, które niewątpliwie rozwija umiejętności najmłodszych.

Liczenie kroków – ćwiczenia te polegają na liczeniu kroków, które dziecko wykonuje w różnych sytuacjach, np. podczas chodzenia na placu zabaw; to świetny sposób na wprowadzenie pojęcia liczenia oraz dodawania i odejmowania w codziennych czynnościach.

„Płyny” – gdzie więcej, gdzie mniej?- zabawy w ogrodzie przedszkolnym

Do tego zadania potrzebne nam będą przezroczyste butelki, kubeczki czy nawet słoiki różnej wielkości. Dobrze, gdy pojemniki mają różne kształty. Gdy woda jest w dzbanku, przelewamy ją do pojemników, np. trzech słoiczków o różnej wielkości i różnych kształtach. Dzieci porównują, gdzie jest więcej wody, zwracają uwagę na kształt i wielkość pojemnika. Dzieci również mogą spokojnie ćwiczyć koordynację oko–ręka.

Rzucanie do celu – Na chodniku możemy narysować różnokolorowe pola. Każdemu kolorowi nadać punktację. Dzieciaki rzucają balonami, balony pękają, woda się rozpryskuje, jest radość i zabawa. Przy okazji każdy trafiony w konkretne pole balon to punkt. Dodajemy i zliczamy punkty… kto wygra?