Oddziały > 0a > Przygody leśnego krasnala
12 kwietnia 2021 zajęcia z wychowawcą

Przygody leśnego krasnala

Zabawy i ćwiczenia z literą ż.

 

Karta pracy, cz. 3, nr 77.

  • Oglądanie obrazków przedstawiających prawidłowe zachowania dzieci w lesie i nieprawidłowe zachowania dzieci w lesie. Opowiadanie, co się na nich dzieje. Określanie, czy dzieci zachowują się właściwie i jak wyglądał las po ich pobycie. Odpowiadanie na pytanie:

Co należy zrobić, o czym należy pamiętać, aby nie szkodzić środowisku?

  • Kolorowanie rysunków dzieci.
  • Oglądanie zdjęć wybranych drzew iglastych i drzew liściastych; nazywanie ich, porównywanie wyglądu; zwracanie uwagi na różnice w wyglądzie liści. Zdjęcia różnych drzew, obrazki liści tych drzew.
  • Rozpoznawanie liści, umieszczanie ich pod zdjęciem właściwego drzewa (np.: kasztanowca, wierzby, klonu, sosny, dębu)

Oglądanie filmiku you tube –Przygody krasnala Borówki -las

Wypowiedzi dzieci na temat: Co to jest las?

Arkusz papieru w kształcie drzewa, mazak.

Dzieci podają swoje skojarzenia ze słowem las. Rodzic zapisuje je na dużym arkuszu papieru w kształcie drzewa, wokół hasła: Las to… ułożonego z liter

  • Rozwiązywanie zagadki.

Ma koronę, choć królem nie jest.

Pięknie szumi, gdy wiatr wieje.

W lecie chłodzi cię przyjemnie,

zimą stoi nagie, ale nadal piękne. (drzewo)

 

  • Karta pracy, cz. 3, nr 78.

− Przeczytajcie tekst razem z rodzicem. Rodzic czyta wyrazy, a wy będziecie podawać nazwy zdjęć.

  • Poznawanie ogólnej budowy drzewa.

Papierowe elementy drzewa. Rodzic układa przed dzieckiem poszczególne elementy drzewa (korzenie, pień, gałęzie, koronę z liśćmi) wycięte z kolorowego kartonu.

  • Dzieci nazywają poszczególne części drzewa.
  • Układają je we właściwej kolejności.
  • Określają, które części rośliny rosną pod ziemią, a które – nad nią.

 

  1. Zabawy i ćwiczenia z literą ż.
  • Oglądanie zdjęcia żab. Słuchanie ciekawostek na ich temat.

Zdjęcia żab.

Żaby to rodzina płazów bezogonowych. W Polsce spotykamy: żaby jeziorkowe, żaby wodne, żaby śmieszki, żaby moczarowe, żaby dalmatyńskie, żaby trawne. Mają długi język, pomocny w łapaniu pożywienia. Charakterystycznym elementem ich budowy są też wydłużone tylne kończyny, przystosowane do wykonywania skoków. Wygrzewają się w pobliżu wody: na płyciznach lub wśród mchu czy wilgotnej trawy. Jedzą różne owady (np.: muchy, chrząszcze, koniki polne), pająki, dżdżownice, ślimaki. Są pożywieniem lisów, borsuków, wydr, kun i jeży, polują na nie także niektóre ptaki (np.: czaple, bociany raczej rzadko), zaskrońce oraz ryby (szczupaki, sumy).

  • Analiza i synteza słuchowa słowa żaba.
  • Dzielenie słowa żaba na sylaby.

− Co słyszycie na początku słowa żaba?

  • Podział na sylaby nazw obrazków, które rozpoczynają się głoską ż

Dzielenie słowa żaba na głoski.

  • Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską ż (żyrafa, żurek, żyrandol…), mających ją w środku (kożuch, mrożonki, bażant…). (Występująca na końcu słów głoska ż brzmi często jak głoska sz).

− Z ilu głosek składa się słowo żaba?

  • Zabawa ruchowa z elementem skoku – Uwaga! Bocian
  • Budowanie schematu słowa żaba.
  • Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 91.
  • Odczytanie wyrazu. Odszukanie na końcu kart kartoników z literami tworzącymi wyraz żaba. Wycięcie ich, ułożenie z nich wyrazu, a potem przyklejenie w okienkach. Pokolorowanie rysunku
  • Odczytanie sylab.
  • Odczytanie wyrazów.
  • Pisanie liter ż, Ż po śladach, a potem – samodzielnie.
  • Rysowanie swojego ulubionego leśnego zwierzątka. Kartki, kredki.
  • Zabawy guzikami. Guziki, kartoniki z liczbami. Dzieci dostają po dziesięć guzików. Liczą je i podają ich liczbę.
  • Układanie dowolnej postaci z guzików. Nazywanie jej.
  • Segregowanie guzików pod względem kształtu. − Czym różnią się guziki? Dzieci segregują guziki na te w kształcie koła, na kwadratowe i na trójkątne. Liczą guziki w każdym kształcie i układają przy nich kartoniki z odpowiednimi liczbami.
  • Segregowanie guzików pod względem liczby dziurek. Dzieci segregują guziki na te z dwiema dziurkami, z trzema i z czterema. Liczą guziki z określoną liczbą dziurek i piszą na kartoniku odpowiedną cyfrę lub rysują odpowiednią liczbę kropek.
  • Wyszukiwanie guzików mających dwie cechy: są w kształcie koła i mają cztery dziurki. Dzieci szukają wśród swoich guzików takich, które spełniają te kryteria. Liczą, ile mają guzików okrągłych o czterech dziurkach.
Skip to content