Oddziały > 0a > Nasze rady na odpady
15 kwietnia 2021 zajęcia z wychowawcą

Nasze rady na odpady

Zabawa rozwijająca umiejętność kojarzenia – Wszystko ma swój znak.

Rodzic mówi pierwszą połowę zdania, a dzieci dodają swoje propozycje jego zakończenia, zwracając uwagę, jakie oznaki są znakami podanych sytuacji. Np.

Kiedy słońce zachodzi, dzieci: to znak, że zbliża się wieczór.

Kiedy niebo się zachmurzy… (to znak, że będzie burza).

Kiedy śnieg topnieje… (to znak, że zbliża się wiosna)

Kiedy świeci słońce i pada deszcz… (to znak, że na niebie pojawi się tęcza).

Kiedy liście spadają z drzew… (to znak, że zbliża się jesień).

Kiedy pajęczyna się porusza… (to znak, że wpadła w nią mucha).

Kiedy pies warczy i szczerzy kły… (to znak, że jest zły).

Kiedy kot mruczy… (to znak, że jest zadowolony).

Kiedy dziecko ziewa i pociera oczy… (to znak, że jest śpiące).

Kiedy rośliny mają zwiędnięte kwiaty i liście… (to znak, że potrzebują wody).

Kiedy w pobliżu ulicy jest duży hałas… (to znak, że jeździ nią dużo samochodów).

Kiedy w powietrzu unosi się dużo dymu… (to znak, że jest ono zanieczyszczone).

Kiedy dziecko ma gorączkę… (to znak, że jest chore).

Kiedy martwe ryby pływają po powierzchni rzeki… (to znak, że jest ona zanieczyszczona).

Kiedy zwierzęta w lesie uciekają w pośpiechu… (to znak, że coś je przestraszyło).

Zabawa dydaktyczna Szukamy rady na złe odpady.

  • Segregowanie opakowań. Pudełko wypełnione różnymi opakowaniami: papierowymi, szklanymi, aluminiowymi i plastikowymi. Dzieci zastanawiają się, po czym są poszczególne opakowania, segregują je według materiału, z jakiego zostały wykonane.
  • Zabawa Do jakiego pojemnika…?

Obrazki pojemników do segregowania odpadów.

Podkreślamy znaczenie segregowania odpadów i ich ponownego przetwarzania w celu odzyskania materiału, który może zostać ponownie wykorzystany. Śmieci nie zanieczyszczają wtedy środowiska, tylko ponownie mogą zostać użyte. Wyjaśnienie dzieciom znaczenie słowa recykling.

  • Ekspresja słowna – Co by było, gdyby wokół nas było pełno śmieci?
  • Burza mózgów – Co mogą zrobić dzieci, by nie rosła góra śmieci?
  • Karta pracy, cz. 4, nr 5.

− Nauczcie się  rymowanki. Mówcie ją i rytmicznie klaszczcie.

− Przeczytajcie  co można wrzucać do pojemników. Narysujcie odpowiednie przedmioty. Dzieci podają swoje propozycje, w jaki sposób można wykorzystać odpady.

Zabawy na świeżym powietrzu

  • Spacer – budzenie zainteresowania stanem czystości najbliższego środowiska. Dzieci obserwują miejsca czyste ekologicznie oraz takie (jeżeli wystąpi taka możliwość), gdzie widać niszczycielski wpływ ludzi. Dzielą się swoimi wrażeniami.

• Zabawy swobodne w piaskownicy oraz z wykorzystaniem urządzeń znajdujących się w ogrodzie. Łopatki, wiaderka, foremki.

Skip to content