Oddziały > 0b > Nasze rady na odpady
16 kwietnia 2021 zajęcia z wychowawcą

Nasze rady na odpady

Dziecko nabywa umiejętności:

  • segreguje odpady,
  • rozumie słowo recykling,
  • ćwiczy spostrzegawczość słuchowo- wzrokową,
  • reaguje na dźwięki,
  • rozwija koordynację słuchowo – ruchową,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.

 

I.

Zabawa rozwijająca umiejętność kojarzenia – Wszystko ma swój znak.

  1. mówi pierwszą połowę zdania, a dziecko dodaje swoje propozycje jego zakończenia,

zwracając uwagę, jakie oznaki są znakami podanych sytuacji.

Np. R. mówi: Kiedy słońce zachodzi, dziecko: to znak, że zbliża się wieczór.

Kiedy niebo się zachmurzy… (to znak, że będzie burza).

Kiedy śnieg topnieje… (to znak, że zbliża się wiosna).

Kiedy świeci słońce i pada deszcz… (to znak, że na niebie pojawi się tęcza).

Kiedy liście spadają z drzew… (to znak, że zbliża się jesień).

Kiedy pajęczyna się porusza… (to znak, że wpadła w nią mucha).

Kiedy pies warczy i szczerzy kły… (to znak, że jest zły).

Kiedy kot mruczy… (to znak, że jest zadowolony).

Kiedy dziecko ziewa i pociera oczy… (to znak, że jest śpiące).

Kiedy rośliny mają zwiędnięte kwiaty i liście… (to znak, że potrzebują wody).

Kiedy w pobliżu ulicy jest duży hałas… (to znak, że jeździ nią dużo samochodów).

Kiedy w powietrzu unosi się dużo dymu… (to znak, że jest ono zanieczyszczone).

Kiedy dziecko ma gorączkę… (to znak, że jest chore).

Kiedy martwe ryby pływają po powierzchni rzeki… (to znak, że jest ona zanieczyszczona).

Kiedy zwierzęta w lesie uciekają w pośpiechu… (to znak, że coś je przestraszyło).

 

 

II.

  1. Zabawa dydaktyczna Szukamy rady na złe odpady.

Bajka edukacyjna – proekologiczna na portalu YouTube

 

Powiedz mi;

  • Jakiego koloru są pojemniki na śmieci?
  • Do jakiego pojemnika wrzucisz papier, a do jakiego szkło?
  • Co zrobisz z odpadami elektronicznymi ( baterie, akumulatorki, itp.)?

 

Po obejrzeniu filmiku  rodzic  podkreśla znaczenie segregowania

odpadów i ich ponownego przetwarzania w celu odzyskania materiału, który może

zostać ponownie wykorzystany. Śmieci nie zanieczyszczają wtedy środowiska, tylko ponownie mogą zostać użyte. Wyjaśnia dzieciom znaczenie słowa recykling. Recykling to wielokrotne wykorzystywanie materiałów do wytwarzania nowych produktów. Dzięki recyklingowi zmniejsza  się ilość odpadów i  szkodliwość   na środowisko,  oraz oszczędza zasoby naturalne; np. zbierając makulaturę oszczędzamy las.

 

  • Wypowiedzi na temat: Gdzie wybrałbym (wybrałabym) się na spacer?

Obrazki: jeden przedstawia łąkę lub las wiosną, drugi – zadymione miasto z ogromnymi

hałdami śmieci.

Rodzic pyta się dziecka:

 

  • W które miejsce wybrałbyś (wybrałabyś) się na spacer? Dlaczego?
  •  Co by było, gdyby wokół nas było pełno śmieci?
  •  Co mogą zrobić dzieci, by nie rosła góra śmieci?

 

  • Karta pracy, cz. 4, nr 5.

− Naucz się ze mną rymowanki. Mów ją i rytmicznie klaszcz.

 

Pamiętajcie o tym:                  oszczędzajcie wodę,

nie niszczcie,                         myślcie o przyszłości,

nie śmiećcie,                          dbajcie o przyrodę

 

 

− Przeczytaj ze mną, co można wrzucać do pojemników.

Narysujcie odpowiednie przedmioty.

Dziecko podaje swoje propozycje, w jaki sposób można wykorzystać odpady.

  1. Ćwiczenia gimnastyczne na portalu YouTube

 

Zabawy na świeżym powietrzu

  • Spacer – budzenie zainteresowania stanem czystości najbliższego środowiska.

Dziecko obserwuje miejsca czyste ekologicznie oraz takie (jeżeli wystąpi taka możliwość),

gdzie widać niszczycielski wpływ ludzi. Dzieli się swoimi wrażeniami.

  • Zabawy swobodne według własnego pomysłu.

 

III.

Zachęcam do pomocy rodzicom przy pracach porządkowych na swoim podwórku, posianie roślin w doniczce lub na grządkach- a potem obserwowanie ich wzrost.

 

Teraz weź piłkę i wykonaj zadanie:

 

− Rzuć  ją za siebie.

− Rzuć ją przed siebie.

− Rzuć ją po swojej lewej stronie.

− Rzuć ją po swojej prawej stronie.

 

Zabawa połączona z maszerowaniem.

 

 Mów i wykonuj jednocześnie.

 

 

Hej, idziemy naprzód żwawo

nóżką lewą, nóżką prawą.

Hej, maszerujemy drogą

prawą nogą, lewą nogą.

I klaszczemy wciąż rękami

nad głowami, nad głowami.

Potem z lewej, z prawej strony,

no i podskok. Już zrobiony?

 

 

Na zakończenie  zajęć proponuję jeszcze;

 

Znajdź ukryte hasło.

 

L O G I A O K E
10-6=… 9-4=… 10-4=.. 4+3=… 5+3=… 2+1=… 10-8=.. 8-7=…

 

Napisz   literki odpowiadające otrzymanym wynikom z obliczeń.

1 2 3 4 5 6 7 8

 

 Ekologia – to taka nauka, której   działanie wpływa  na ochronę środowiska,
a środowisko to wszystko co nas otacza, to nasz dom w którym żyjemy.

Skip to content