Oddziały > 0b > Na planecie Chustolandia
06 kwietnia 2021 zajęcia z wychowawcą

Na planecie Chustolandia

Dziecko nabywa umiejętności

  • rozpoznaje i nazywa literę f: małą i wielką, drukowaną i pisaną.
  • rozwija aktywność twórczą.
  1. I. Zapoznanie z nazwą nowego miesiąca na podstawie wiersza Wandy Chotomskiej Kwiecień.

Chodzi Kwiecień po świecie

w fiołkowym berecie,

z czarodziejską pałeczką w kieszeni.

Za pomocą pałeczki

w ciągu małej chwileczki

wszystkie rzeczy potrafi odmienić.

Koniom – skrzydła doczepia,

krowę zmieni w fortepian,

tort upiecze ze śniegu,

strusia wyśle na biegun,

dom na dachu postawi,

 

 

klucz zmajstruje żurawi,

księżyc w czapkę ubierze,

gwiazdy zmieni w talerze,

z klombu zerwie dwa słonie,

by pachniały w wazonie,

z papug zrobi tygrysy,

które jedzą irysy,

sto kogucich grzebieni

w wielkie góry zamieni –

ledwie wyjmie pałeczkę z kieszeni.

 

 

  • Zwracanie uwagi na nazwę miesiąca, o którym jest mowa w wierszu; przypomnienie nazwy miesiąca, który występował przed kwietniem, i tego, który nastąpi po nim.
  • Powiedz proszę co Kwiecień wyczarował?

Wyjaśnij, dlaczego nie mogą mieć one miejsca;  co jest dla ciebie śmieszne?

 

  • Zabawa Jestem kwietniem i wyczaruję…

Wyjaśni   znaczenie przysłowia: Kwiecień – plecień, bo przeplata trochę zimy,trochę lata.

 

 II.1 Zabawa chustkami.

 

Rodzic przygotowuje w czterech kolorach chusteczki ( serwetki): czerwonym, żółtym, niebieskim, zielonym.

 

Dziecko ogląda  , dotyka nią twarzy – z otwartymi, a potem z zamkniętymi oczami.

Podrzuca ją i łapie. Potem określa cechy chustek (jakie one są): delikatne, lekkie…

 

  • Zabawa na odprężenie. 

Wyobraź sobie że jesteśmy na planecie Chustolandia.

Na tej planecie mieszkańcy noszą chustki na różnych częściach ciała. Połóż chustkę na głowie i  spokojnie tak pospaceruj po pokoju omijając różne przedmioty, potem na dłoni…, na ramieniu…, na stopie .

Mama włączy tobie spokojną muzykę, a Ty z chustką zatańczysz według umowy:

  • Poruszanie się w zależności od koloru podniesionej chustki.

Gdy mama podniesie:

 

– zieloną chustkę –  będziesz  stać w miejscu,

– czerwoną chustkę – będziesz  poruszać się, jakbyś był kosmonautą na Księżycu,

– żółtą chustkę – będziesz się czołgać, jakby ciebie przygniatała  siła przyciągania (grawitacji) nowej planety,

– niebieską chustkę – będziesz poruszać się jak robot.

 

 A teraz pobaw się z Rodzicem w rymowankę.

Zabawę rozpoczyna R., mówiąc:

 

Czerwony, czerwony to mój kolor ulubiony.

Niebieski, niebieski to… (kolor królewski).

Zielony, zielony to… (kolor trafiony).

Żółty, żółty kolor mam. Kto go zechce… (to mu dam).

.

 

Dokończ zdanie;

Czerwony jak…

Niebieski jak…

Różowy jak…

Żółty jak…

  • powiedz Co by było, gdyby na Ziemi wszystko było czerwone (niebieskie,

różowe…)?

 

 

 

 

Narysuj  wymyśloną planetę: jej mieszkańców, rośliny, zwierzątka w wybranym, jednym

kolorze, np. czerwonym (niebieskim, zielonym, różowym).

Kartki, kredki.

Nadaj nazwę narysowanej planecie.

 

Narysuj w powietrzu leniwą ósemkę trzymając chusteczkę najpierw w jednej , potem
w drugiej ręce, na końcu obiema.

Następnie baw się chusteczką dmuchając na nią raz delikatnie, raz mocno, wachlując się, masując twarz (delikatne przeciągnij chusteczką wzdłuż i wszerz twarzy).

  1. Zabawy i ćwiczenia z literą f – film na portalu YouTube.

 

Powiedz do czego służą farby?

A może wiesz jakie rodzaje mamy farb?

− Co słyszysz na początku słowa farby?

Podziel  słowo farby na sylaby i  głoski. Policz ile jest sylab a ile głosek?

  • Podaj przykłady słów rozpoczynających się głoską f (fajka, flaga, foka…), mających ją w środku (agrafka, delfin, perfumy…) oraz na końcu (elf, kilof, traf…).

 

  • Budowanie schematu słowa farby.

Białe nakrywki.

 

 

 

  • Podaj przykłady imion rozpoczynających się głoską f (Franek, Filip, Felicja, Florentyna…).
  • Analiza i synteza słuchowa imienia Franek.

Białe nakrywki.

 

 

 

  • podziel imię na sylaby, na głoski; budowanie jego schematu.
  • Pokaz litery f: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

Litery: f, F.

Ułóż wyrazy z  poznanych liter: f, a, F, a, r, n, b, e, r, y, k, pod schematami słów
farby,

 

Franek.

 

  • Odczytaj wyrazy farby, Franek.
  • Zabawa W jakim kolorze?

Powiedz  Jaki kolor mają…?,     barany, konie, kury, koguty, kozy, krowy, indyki, (zdjęcia lub obrazki tych zwierząt).

 

  • Pokaz litery f, F drukowanej.
  • Odczytaj wyraz z R. Odszukaj na ostatniej karcie takiego samego wyrazu. Wytnij

go i przyklej na nim. Pokoloruj rysunek.

  • Ozdób literę f, F.

 

Odszukaj wśród podanych wyrazów wyraz farby. Podkreśl go. Policz podkreślone wyrazy.

 

Farby foka farby farba fala film farby farby  figura farby

agrafka figury

 

  • Odczytanie wyrazu z R. Odszukanie na końcu kart kartoników z literami tworzącymi wyraz

farby. Wycięcie ich, ułożenie z nich wyrazu, a potem przyklejenie w okienkach.
Pokoloruj rysunek.

  • Odczytaj sylaby.
  • Pisz literę f, F po śladach, a potem – samodzielnie.
  • Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 81.
  • Przeczyta tekst.

 

III. Zabawy na świeżym powietrzu

 

Teraz wyjdź na podwórko i pobaw się w kosmonautę.

 

  • Zabawa ruchowa Właśnie tak.

 

  1. mówi, że gdy ktoś chce zostać kosmonautą, to musi być bardzo sprawny fizycznie: silny,

zwinny, wysportowany. Dlatego chce dzisiaj zobaczyć, czy ty potrafisz(a na pewno potrafisz)

wykonać różne ćwiczenia.

− Zaczynamy!

− Połóż się na plecach.

− Połóż się na boku i pomachaj dłonią innemu dziecku.

− Połóż się na brzuchu i uderzaj stopami o siebie.

− Połóż się na brzuchu i wydłuż swoje ręce i nogi.

− A teraz usiądź i szeroko rozstaw nogi.

− Pochyl się do przodu i spróbuj obiema dłońmi dotknąć palców stóp.

− Zamknij oczy i palcem wskazującym znajdź czubek swego nosa.

− A teraz klęknijcie na trawie.

− Spróbuj  zaokrąglić swoje plecy.

− Dotknij  jedną ręką trawy, a palcem wskazującym drugiej ręki wskaż  niebo.

− Podnieś  kolano, aby nie dotykało do trawy.

− Teraz stań  na obu nogach.

− Wyciągnij  obie ręce w kierunku nieba.

− Wyprostuj  obie nogi i spróbuj  dotknąć dłońmi stopy.

− Opukaj delikatnie czubkami palców boki swoich stóp.

− Myślę, że   każdy z was zdał test na kosmonautę.

 

 Posłuchaj piosenki

 

  1. Trzej kosmici, trzej kosmici

przylecieli rankiem.

Ten w talerzu, tamten w spodku,

trzeci leciał w dzbanku.

Ref.: Pierwszy – krągłe jajeczko,

drugi – chrupka bułeczka,

a ten trzeci – drżący, chlupiący,

jak ta kawa z mleczkiem.

  1. Trzej kosmici, trzej kosmici

wpadli przez okienko,

w pokoiku na stoliku

lądowali miękko.

Ref.: Pierwszy – krągłe jajeczko…

 

− Czy to byli naprawdę kosmici? Dlaczego?

Wykonaj dowolny taniec do piosenki  „Trzej kosmici”.

 

Kartki, kredki.

  • Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 82.
  • Ułóż wyrazy z podanych sylab. Odczytaj je.
  • Nazwij zdjęcia. Odszukaj na końcu kart kartoników z literami tworzącymi te nazwy.

Wytnij  ich,  ułóż z nich wyrazy, a potem przyklej  w odpowiednich okienkach

krzyżówki. Odczytaj hasło.

 

  • Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 86.
  • Odczytaj podane wyrazy . Skreśl w każdym szeregu jeden wyraz , niepasujący  do pozostałych. Wytłumacz , dlaczego go skreśliłeś .

 

Skip to content