Oddziały > Jagódki > Kiedy jest dzień, a kiedy noc?
15 kwietnia 2021 zajęcia z wychowawcą

Kiedy jest dzień, a kiedy noc?

Zabawa rozwijająca wyobraźnię i inwencję twórczą

  • Dziecko z rodzicem jest w parze. Wymyślają język, którym porozumiewają się przybysze z innych planet. Prowadzą ze sobą tzw. dialog.

 

Rysowanie ufoludka według opisu (karta pracy cz.3, s.74)

  • Rodzic czyta rymowankę, a dziecko rysuje według podanych w niej informacji.
  • Krótkiej rymowanki uczymy się na pamięć.

 

Interpretacja ruchowa rymowanki Kosmonauci

Dziecko słuchając rymowanki naśladuje czynności, o których jest mowa.

Kosmonauta idzie dróżką,

przytupuje jedną nóżką,

klaszcze w ręce raz i dwa,

podskakuje: hopsa, sa.

Już w rakiecie prosto siada,

kiwa głową na sąsiada.

Ster rakiety w ruch już wprawia,

choć to wcale nie zabawa

i rakieta się unosi,

bo ją o to ładnie prosi.

 

Ćwiczenia matematyczne Kosmonauci

Potrzebne będą liczmany. Rodzic mówi dziecku zadanie, a ono ilustruje je za pomocą liczmanów.

  • Do rakiety wsiadło 5 kosmonautów, potem jeszcze dosiadło się 4 kosmonautów. Ilu kosmonautów poleci rakietą?
  • W rakiecie siedziało 3 kosmonautów, weszło jeszcze 6 kosmonautów. Ile kosmonautów jest w rakiecie?
  • W rakiecie było 9 kosmonautów. Wysiadło 4 kosmonautów. Ilu kosmonautów zostało w rakiecie?
  • W rakiecie było 10 kosmonautów, 3 z nich wysiadło. Ilu kosmonautów zostało w rakiecie?

W ramach ćwiczeń można podawać różne przykłady zadań na dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.

 

Słuchanie wiersza Hallo – tu mówi Ziemia

  • Rodzic uświadami dziecku, że Ziemia jest kulą składającą się z dwóch półkul, że kręci się wokół własnej osi i krąży wokół Słońca, a na pełny obrót potrzebuje całego roku.

 

Ziemia: Dzień dobry, dzieci! Jestem Ziemia,
wielka, okrągła jak balonik.
Z tej strony – słońce mnie opromienia,
a z tamtej strony – nocy cień przesłonił.
Gdy jedna strona jest oświetlona,
to zaciemniona jest druga strona.
Wy zajadacie pierwsze śniadanie,
a spać się kładą – Amerykanie,
właśnie!
Bo ja się kręcę w krąg
jak bardzo, bardzo duży bąk.
– Dobranoc!- wołam
– Dzień dobry!- wołam,
to znaczy – zrobiłam obrót dokoła.
A oprócz tego wciąż, bez końca,
muszę się kręcić wokół Słońca.
Nigdyście jeszcze nie widzieli,
takiej olbrzymiej karuzeli!
Bo trzeba mi całego roku,
żeby Słońce obiec wokół.

 

Pytania do wiersza:

  • Jaka jest Ziemia?
  • O czym Ziemia mówiła?
  • Co robi Ziemia przez cały czas?
  • Do czego porównuje się Ziemia?

 

Zabawa dydaktyczna Jak powstaje dzień i noc?

Pokaz z wykorzystaniem globusa (może byc piłka) i lampki stojącej (jako Słońca)

  • Należy wyjaśnić dziecku, że Ziemia kręci się wokół własnej osi. Na ten obrót potrzebuje 24 godziny. Dzień jest po tej stronie Ziemi, która jest zwrócona do Słońca. Noc jest po tej stronie Ziemi, która jest odwrócona od Słońca. Jeśli nie ma chmur, widzimy wtedy Księżyc, który odbija światło słoneczne i gwiazdy. Wirowy ruch Ziemi powoduje zmianę oświetlenia Ziemii przez Słońce, dlatego pod dniu następuje noc.

 

Zachęcam do obejrzenia filmiku edukacyjnego Paksi – Dzień, noc i pory roku na platformie YouTube.

 

Praca plastyczna – Nasze Słoneczko

Dziecko z żółtego papieru wydziera kółko oraz paski różnej długości. Nakleja na karton tworząc słoneczko (o wielkości koła, o grubości, ilości, długości i rozmieszczeniu promieni decyduje dziecko).

Skip to content