Oddziały > 0a > Kiedy jest dzień, a kiedy noc?
09 kwietnia 2021 zajęcia z wychowawcą

Kiedy jest dzień, a kiedy noc?

 Ćwiczenia matematyczne Kosmonauci.

  • Karta pracy, cz. 3, nr 74.

− Posłuchajcie rymowanki. Narysujcie ufoludka według opisu.

  • Nauka rymowanki

Kosmonauta idzie dróżką,

przytupuje jedną nóżką,

klaszcze w ręce raz i dwa,

podskakuje: hopsa, sa.

Już w rakiecie prosto siada,

kiwa głową na sąsiada,

ster rakiety w ruch już wprawia,

choć to wcale nie zabawa,

i rakieta się unosi,

bo ją o to ładnie prosi.

  • Ćwiczenia matematyczne Ilu kosmonautów leci rakietą?

Rysowanie sylwet kosmonautów zgodnie z opisem .: pierwszy ma niebieskie szelki,

drugi – z listków pasek wielki,

trzeci – żółte okulary,

czwarty – buty nie do pary,

piąty – kieszeń całkiem sporą,

szósty – torebkę czerwoną,

siódmy – czarne rękawiczki,

ósmy – dwa małe króliczki,

dziewiąty – nos zakrzywiony,

a dziesiąty jest zielony.

  • Omawianie wyglądu kosmonautów, np. Jak wygląda czwarty (piąty, dziesiąty…) kosmonauta?
  • Podawanie, który z kolei jest kosmonauta opisywany przez rodzica lub dziecko, np. Który kosmonauta ma żółte okulary (czarne rękawiczki…)?

Karta pracy, cz. 3, nr 75. − Narysujcie drogę kosmonauty do rakiety, wiedząc, że przebiega ona tylko po gwiazdkach.

  1. Słuchanie wiersza Halo, tu mówi Ziemia.
  • Zapoznanie z wierszem. Uświadamianie dzieciom, że Ziemia jest kulą składającą się z dwóch półkul, że kręci się wokół własnej osi i krąży wokół Słońca, a na pełny obrót potrzebuje całego roku.

Dzień dobry, dzieci! Jestem Ziemia,

wielka, okrągła jak balonik.

Z tej strony – Słońce mnie opromienia

a z tamtej – nocy cień przesłonił.

Gdy jedna strona jest oświetlona,

to zaciemniona jest druga strona.

Wy zajadacie pierwsze śniadanie,

a spać się kładą Amerykanie.

Właśnie!

Bo ja się kręcę w krąg, jak bardzo duży bąk

– Dobranoc! – wołam.

– Dzień dobry! – wołam

to znaczy zrobiłam obrót dokoła.

A oprócz tego wciąż, bez końca,

muszę się kręcić wokół Słońca.

Nigdyście jeszcze nie widzieli

takiej olbrzymiej karuzeli!

Bo trzeba mi całego roku

ażeby Słońce obiec wokół.

  • Zapoznanie z wyglądem i zastosowaniem globusa, wprawianie go w ruch przez dzieci (ukazanie wirowego ruchu Ziemi).

Globus.

  • Zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem globusa oraz lampki stojącej (jako Słońca)

– Jak powstają dzień i noc. Globus, lampka stojąca. Wyjaśnianie dzieciom, że Ziemia kręci się wokół własnej osi. Na ten obrót potrzebuje 24 godzin. Dzień jest po tej stronie Ziemi, która jest zwrócona do Słońca – widać je na niebie, jeśli nie ma chmur (demonstracja przez oświetlenie globusa z jednej strony). Noc jest po tej stronie Ziemi, która jest odwrócona od Słońca. Jeśli nie ma na niebie chmur, widzimy wtedy Księżyc, który odbija światło słoneczne, i gwiazdy. Wirowy ruch Ziemi powoduje zmianę oświetlenia Ziemi przez Słońce, dlatego po dniu następuje noc.

  • Nasze słoneczka – wykonywanie pracy. Żółty papier, koło wydarte z papieru, klej.
  • Wydzieranie przez dzieci z żółtego papieru pasków różnej długości (promieni). • Przyklejanie ich na środku kartki wokół wydartego koła.

Karta pracy, cz. 3, nr 76. − Przeczytajcie  podpisy umieszczone pod zdjęciami. Odszukajcie w naklejkach takie same wyrazy. Naklejcie je w odpowiednich miejscach.

− Dokończcie rysunek. Pokolorujcie go.

Skip to content