Oddziały > 0b > Kiedy jest dzień, a kiedy noc?
09 kwietnia 2021 zajęcia z wychowawcą

Kiedy jest dzień, a kiedy noc?

Dziecko nabywa umiejętności:

  • rozwija umiejętność liczenia w zakresie dziesięciu,
  • poznaje zjawisko powstawania dnia i nocy.
  • dostrzega regularność rytmu w organizacji czasu,
  • umiejętnie interpretuje ruchowo tekst,
  • rozwija ekspresję twórczą oraz umiejętności plastyczne,

I.

Na początek dnia proponuję zabawę ¾wymyśl język, którym porozumiewają się przybysze
z innych planet.  Poproś kogoś z dorosłych o prowadzenie takiej rozmowy.

Jak już pobawiłeś się, to teraz czas na poćwiczenie twojej rączki. Przeczytaj razem z Rodzicem rymowankę i wykonaj rysunek według opisu.

 

Zapraszam do  zabawy w „ Dokończ słowo”. Rodzic będzie wypowiadał pierwszą sylabę , natomiast Twoim zadaniem jest dopowiedzieć następne sylaby aby powstało z nich słowo; np. Rodzic mówi  K O S…monauta, mita itd.

 

II.

  1. Ćwiczenia matematyczne Kosmonauci. 
  • Naucz się rymowanki, wykonaj do niej ruchy zgodne z tekstem.

Kosmonauta idzie dróżką,

przytupuje jedną nóżką,

klaszcze w ręce raz i dwa,

podskakuje: hopsa, sa.

Już w rakiecie prosto siada,

kiwa głową na sąsiada,

ster rakiety w ruch już wprawia,

choć to wcale nie zabawa,

i rakieta się unosi,

bo ją o to ładnie prosi.

  • Ćwiczenia matematyczne Ilu kosmonautów leci rakietą?

Moi drodzy, dzisiaj posłuchajcie zagadek matematycznych, czytanych przez rodzica.

Przygotuj sobie kolorowe klocki lub inne przedmioty do liczenia, karteczki cyferkami i ze znakami matematycznym.

Posłuchaj i ułóż zapis matematyczny.

  1. Do rakiety wsiadło pięć kosmonautów, potem jeszcze dosiadło czterech kosmonautów. Policz- ilu kosmonautów poleci rakietą?

 

  1. Do rakiety wsiadło trzech kosmonautów w zielonych skafandrach, czterech w niebieskich i dwóch w granatowych. Policz- ilu kosmonautów wsiadło do rakiety?

 

  1. W rakiecie siedziało dziewięciu kosmonautów. Było im duszno i pięcioro   wysiadło. Policz- ilu kosmonautów zostało w rakiecie?

 

  1. Wsiadło dziesięć kosmonautów do rakiety. Czterech wyszło z niej. Ile teraz kosmonautów będzie z rakiety spoglądało?

Myślę, że na pewno świetnie sobie poradziłyście.

Teraz chwilę odpocznij i możesz się pobawić Na dywanie siedzi Ufuś
(rodzic mówi czynności jakie on wykonuje, a dziecko pokazuje )

  1. Słuchanie wiersza Halo, tu mówi Ziemia.

POSŁUCHAJ I ODGADNIJ;

Żółte i gorące na błękitnym niebie.

Ogrzewa Ziemię, zwierzęta i Ciebie. (Słońce)

Kiedy po niebie wędruje nocą

Dookoła niego gwiazdy migocą

Raz jest rogalik, raz okrągły jak talerz (księżyc).

 

Rodzic uświadamia dziecku , że Ziemia jest kulą składającą się z dwóch półkul, że kręci się wokół własnej osi i krąży wokół Słońca, a na pełny obrót potrzebuje całego roku

 

Dzień dobry, dzieci! Jestem Ziemia,                     – Dobranoc! – wołam.

wielka, okrągła jak balonik.                                 – Dzień dobry! – wołam,

Z tej strony – Słońce mnie opromienia,                to znaczy zrobiłam obrót dokoła.

a z tamtej – nocy cień przesłonił.                         A oprócz tego wciąż, bez końca,

Gdy jedna strona jest oświetlona,                       muszę się kręcić wokół Słońca.

to zaciemniona jest druga strona.                       Nigdyście jeszcze nie widzieli

Wy zajadacie pierwsze śniadanie,                       takiej olbrzymiej karuzeli!

a spać się kładą Amerykanie.                              Bo trzeba mi całego roku,

Właśnie!                                                              ażeby Słońce obiec wokół.

Bo ja się kręcę w krąg, jak bardzo duży bąk.

Odpowiedz na pytania;

– jaka jest Ziemia?

-o czym ziemia mówiła?

– co robi Ziemia przez cały czas?

Rodzicu porozmawiaj z dzieckiem na temat czynności wykonywanych w ciągu dnia (budzimy się, jemy śniadanie, jesteś w przedszkolu …) i wciągu nocy ( śpimy, odpoczywamy…).

 

Rodzicu wyjaśnij  dziecku, że Ziemia kręci się wokół własnej osi. Na ten obrót potrzebuje

24 godzin. Dzień jest po tej stronie Ziemi, która jest zwrócona do Słońca – widać je na niebie,

jeśli nie ma chmur (demonstracja przez oświetlenie globusa lub piłki z jednej strony). Noc jest po tej stronie Ziemi, która jest odwrócona od Słońca. Jeśli nie ma na niebie chmur, widzimy wtedy Księżyc, który odbija światło słoneczne, i gwiazdy. Wirowy ruch Ziemi powoduje zmianę oświetlenia Ziemi przez Słońce, dlatego po dniu następuje noc.

 

Nasze słoneczka – wykonaj pracę.

Przygotuj żółty papier, koło wydarte z papieru, klej.

  • Wydzieranie przez dziecko z żółtego papieru pasków różnej długości (promieni).
  • Przyklej te paski na środku kartki wokół wydartego koła. (O grubości, ilości, długości
    i rozmieszczeniu promieni Ty decydujesz ).

Posłuchaj i postaraj się zaśpiewać piosenkę   Ziemia – zielona wyspa (sł. Halina Cenarska, muz. Andrzej Nowak) z serwisu YouTube.

 

III.

Wykonaj z pomocą rodzica zadanie w Karcie  pracy, cz. 3, nr 76.

Zabaw  się przy dowolnej muzyce – Tańczące promienie.

Paski żółtej bibuły, obręcze, nagranie dowolnej muzyki, odtwarzacz CD.

Dziecko porusza się swobodnie po pokoju, bawiąc się paskami żółtej bibuły. Podczas przerwy w muzyce układa paski jak promienie słońca wokół obręczy ułożonych na dywanie. Ponowne dźwięki muzyki są sygnałem do poruszania się.

Teraz usiądź wygodnie i posłuchaj

Księżyc to jedyny naturalny satelita Ziemi. Jest piątym co do wielkości księżycem w Układzie Słonecznym. Obiega on Ziemię w ciągu 27 dni. Księżyc to jedyne ciało słoneczne, na którym

lądowali ludzie. Łącznie stanęło na    nim 12 osób (sześć lądowań w latach 1969–1972).

Z Ziemi przez cały czas jest widoczna tylko jedna jego strona (drugą sfotografowano). Słońce oświetla zawsze (poza zaćmieniami) tylko połowę powierzchni Księżyca. Jego fazy są wynikiem oglądania tej połowy pod różnymi kątami, spowodowanymi różnymi położeniami Słońca, Ziemi i Księżyca względem siebie. Kiedy Księżyc jest w pełni, znajduje się po przeciwnej stronie Ziemi niż Słońce. W nowiu położenie Księżyca na sferze niebieskiej jest bliskie położeniu Słońca.

− Obejrzyj zdjęcia Księżyca w różnych fazach (oglądana z Ziemi, oświetlana przez Słońce, część Księżyca).

Grafika przedstawiająca fazy księżyca

Zadania matematyczne dla dzieci

Skip to content