Oddziały > 0b > Dbamy o las
13 kwietnia 2021 zajęcia z wychowawcą

Dbamy o las

Dziecko nabywa umiejętności

  • Wie co to jest przyroda;
  • Wie jak należy zachować się w lesie;
  • Wie, że trzeba dbać o przyrodę;
  • Rozpoznaje i nazywa literę ż: małą i wielką, drukowaną i pisaną;
  • Rozwija percepcję wzrokowo – słuchową.

Kochane dzieciaki!   Rozmawiając o układzie słonecznym, wiemy już, że planeta na której mieszkamy to Ziemia. W tym tygodniu   będziemy rozmawiać o Ziemi i jej mieszkańcach . Dowiecie się w jaki sposób należy dbać o naszą Ziemię i zaczniemy od lasu. Las to zielone płuca – tak się mówi, dlaczego –  dowiesz się kiedy pokonasz wszystkie zadania.

I.

  1. Posłuchaj wiersza I. Salach pt. Obietnica

  Rodzic czyta wiersz „Obietnica”   Iwony Salach

Gdy do lasu pójdą dzieci, żadne w lesie nie naśmieci,

bo papierki i butelki dają pożar czasem wielki.

Każdy malec obiecuje, że przyrodę uszanuje.

Nie wystraszy w lesie zwierza, co do wody właśnie zmierza.

Nie nabrudzi rzeki także. Dba o czystość, dba, a jakże.

A więc dziecię moje młode- przed zagładą chroń przyrodę. „

  Rodzic pyta dziecko

  • Dokąd poszły dzieci?
  • Czego nie możemy robić w lesie?
  • Czy w lesie możemy śmiecić?
  • A dlaczego w lesie nie można śmiecić?

Karta pracy, cz. 3, nr 77.

 

  1. Ćwiczenia poranne – pamiętajcie o codziennych ćwiczeniach – to bardzo ważne.

Do ćwiczeń wykorzystajcie filmik w linku zamieszczonym poniżej:
„Wygibasy z naszej klasy” na portalu YouTube

II.

–   Przypomnij piosenkę    „Ziemia to wyspa zielona” na portalu YouTube

  1. Zapoznanie z tekstem „ Kłopoty leśnego krasnala”.

Powiedz –   Co to jest las?

 

  • Las to…

 

Posłuchaj i odgadnij;

Ma koronę, choć królem nie jest.

Pięknie szumi, gdy wiatr wieje.

W lecie chłodzi cię przyjemnie,

zimą stoi nagie, ale nadal piękne. (drzewo)

 

Karta pracy, cz. 3, nr 78.

 

Rodzicu przygotuj Papierowe elementy drzewa.

 

  1. układa przed dzieckiem poszczególne elementy drzewa (korzenie, pień, gałęzie, koronę
    z liśćmi) wycięte z kolorowego kartonu.
  • Dziecko nazywa poszczególne części drzewa.
  • Układa je na stole we właściwej kolejności.
  • Określa, które części rośliny rosną pod ziemią, a które – nad nią.
  1. Posłuchaj „Kłopoty leśnego krasnala”

 

 

Krasnal:

Co za hałas, bolą uszy, zając z sarną musieli uciec.

Czy nie wiedzą dzieci, że nie krzyczy się w lesie, nie śmieci?

Trawa wszędzie wygnieciona. Tu papier, tam puszka rzucona.

 

Pszczoła:

Nie wolno w lesie krzyczeć.

Mogłaby lipa bez powodu

odmówić pszczołom miodu.

 

Drzewa:

Mogłaby osika ze strachu dostać bzika.

(Wchodzą kwiatki: Mak, Konwalia, Dzwonek).

 

Mak:

My też przyszłyśmy ze skargą na ludzi: i na tych małych, i całkiem dużych.

 

Dzwonek:

Zrywają nas i niszczą.

 

Konwalia:

Przecież świat byłby brzydki, gdyby nie my – kwiatki.

 

Żabka:

Żadna żabka kąpać się nie może,

bo brudna jest woda w jeziorze.

 

Krasnal:

Dlaczego?

 

Żabka:

Dzieci tam śmieci wrzuciły i wodę zabrudziły.

 

Krasnal:

Ojejej, ojejej, co my teraz zrobimy?

 

 

Dziecko 1.:

Nie smuć się, krasnalu miły, nie wszystkie dzieci rozrzucają śmieci.

 

Dziecko 2.:

Zaraz wszystko posprzątamy, a śmieciarzom do lasu wejść nie damy.

 

Dzieci razem:

Kochane dzieci na całym świecie! Nie depczcie trawy, nie róbcie wrzawy.

Gałęzi nie łamcie, śmieci do kosza wrzucajcie.

 

Zając z sarenką:

Te prośby do was zanosimy i o spełnienie ich prosimy.

 

Jak uważnie słuchałeś – to teraz odpowiedz na pytanie.

  • Wymień nazwy zwierząt, które wystąpiły;
  • O czym krasnal z nimi rozmawiał?
  • Czego obawiały się leśni mieszkańcy?
  • W jaki sposób można naprawić szkodę?
  • A jak Ty zachowasz się w lesie? – opowiedz.
  • Zabawa z elementem dramy Smutny las i wesoły las.

Jesteś aktorem i masz rolę do pokazania;

Pokaż jak zachowuje się wesołe drzewo;

Pokaż, jak zachowuje się smutne drzewo.  ( można wykorzystać muzykę, rodzic podaje hasło „smutne drzewo – wesołe drzewo)

  1. rozsypuje na podłodze podarte gazety. Dziecko spaceruje przy muzyce. Podczas przerwy

w grze i na hasło: Sprzątamy las, zbiera śmieci i wrzuca je do pojemników ustawionych po

przeciwnej stronie   pokoju.

 

Obejrzyj obrazek zamieszczony niżej i wykonaj polecenie:

Zwierzęta w lesie

Tablica demonstracyjna nr 72. MAC- EDUKACJA

Rodzic  wymienia  z podziałem na głoski, nazwy poszczególnych jego elementów.

Dziecko syntezuje nazwy, wyraźnie je wypowiadając (np. drzewa, liście, ścieżka, gałęzie, dziupla, nora, kora, mech, paproć, sowa, zając, mrówki, sarna, kwiaty). Wskazując jednocześnie dany element na zdjęciu.

 

Rytmizowanie rymowanki.

O przyrodę zawsze dbamy.

Jej strażnikami się nazywamy.

  • Wypowiedz tekst z różnym natężeniem głosu, w różnym tempie oraz nastroju.
  • Ułóż rym do słowa przyroda, np. pogoda, nagroda, przeszkoda
  • Dokończ zdanie: Jestem strażnikiem przyrody, bo…, np. nie depczę trawników, wrzucam śmieci do kosza, w lesie zachowuję ciszę.

 

  1. Zabawy i ćwiczenia z literą ż.

Wprowadzenie litery ż  –  film na portalu YouTube

  • Oglądanie zdjęcia żab. Słuchanie ciekawostek na ich temat.

Zdjęcia żab.

Żaby to rodzina płazów bezogonowych. W Polsce spotykamy: żaby jeziorkowe, żaby wodne,

żaby śmieszki, żaby moczarowe, żaby dalmatyńskie, żaby trawne.

Mają długi język, pomocny w łapaniu pożywienia. Charakterystycznym elementem ich budowy

są też wydłużone tylne kończyny, przystosowane do wykonywania skoków.

Wygrzewają się w pobliżu wody: na płyciznach lub wśród mchu czy wilgotnej trawy. Jedzą różne owady (np.: muchy, chrząszcze, koniki polne), pająki, dżdżownice, ślimaki. Są pożywieniem lisów, borsuków, wydr, kun i jeży, polują na nie także niektóre ptaki (np.: czaple, bociany raczej rzadko), zaskrońce oraz ryby (szczupaki, sumy).

 

Analiza i synteza słuchowa słowa żaba.

  • Dzielenie słowa żaba na sylaby.

− Co słyszysz na początku słowa żaba?

  • Podział na sylaby nazw obrazków, które rozpoczynają się głoską ż.

Obrazki przedmiotów/zwierząt/roślin, których nazwy rozpoczynają się głoską ż.

  • Dzielenie słowa żaba na głoski.
  • Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską ż (żyrafa, żurek, żyrandol…),

mających ją w środku (kożuch, mrożonki, bażant…).

(Występująca na końcu słów głoska ż brzmi często jak głoska sz).

− Z ilu głosek składa się słowo żaba?

  • Zabawa ruchowa z elementem skoku – Uwaga! Bocian!( żabka skacze po łące, nagle pojawia się bocian , wtedy żabka skacze do wody i nieruchomo siedzi , na hasło nie ma bociana – żabka skacze po trawce)
  • Budowanie schematu słowa żaba.

Białe nakrywki.

  • Podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską ż (Żaneta, Żelisław…).
  • Analiza i synteza słuchowa imienia Żaneta.

Białe nakrywki.

  • Dzielenie imienia Żaneta na sylaby, na głoski; budowanie jego schematu.
  • Pokaz litery ż: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

Litery ż, Ż.

 

(R. wyjaśnia, że jest jeszcze inny zapis głoski ż – dwuznak rz).

 

  • Odczytaj wyrazy żaba, Żaneta.
  • Uzupełnij luki w wyrazach literą ż; odczytanie otrzymanych wyrazów.

.uk;  wa.ka ; .aba; aba.ur;  gara.e ; je.yny;  le.ak;  mał.e;  no.e;  pla.a; twaro.ek

 

  • Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 91.

Wyszukaj spośród podanych wyrazów słowo żaba i podkreśl je.

żaba żubr żaba żuk leżak żuk żaba żyrafa żart żaba żyrafa noże żubr

  • Pisanie liter ż, Ż po śladach, a potem – samodzielnie.

Zabawy na świeżym powietrzu

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Ptaki w gniazdach.

Rodzic rysuje patykiem na piasku koło, które oznacza gniazdo. Dziecko przyjmuje rolę ptaka i naśladuje lot tego ptaka raz małego, raz dużego. Na hasło „ptak do gniazda- wchodzi do kołka i stoi na jednej nodze. Na hasło ptak fruwa- dziecko wychdzi z koła i lata czyli biega wymachując rękami do góry i na dół.

 

III.

  • Zabawa ukazująca znaczenie drzew w przyrodzie – Do czego są potrzebne drzewa?

Rodzic czyta;

  • Zwierzęta mogą żyć, oddychać, odżywiać się, chronić tylko pod drzewem, kucają więc pojedynczo pod każdym drzewem – tu są bezpieczne.
  • Jednak do życia jest im potrzebny nowy pokarm. Na dany znak muszą zmienić drzewo.

Kiedy przebiegają od drzewa do drzewa, nie wolno im oddychać, gdyż z dala od drzew nie

ma tlenu, który one produkują.

  • R. wciela się w rolę leśnika, który ścina drzewa przeznaczone na meble, zeszyty, papier

toaletowy, książki, opał na zimę itp.

  1. podkreśla, że część zwierzątek jest bardzo daleko od dającego tlen i schronienie drzewa.
    Jeżeli tych drzew zabraknie, one również zginą.
  • Rysowanie swojego ulubionego leśnego zwierzątka.

Kartki, kredki
. Nad stawem wielki rwetes -już jest wiosna, a bociana nie ma. Żaby skakały do wody, pływały, leżały w cieple słonka. A bociana jak nie było, tak nie było. Ale co to? To bocian,

nie -dwa bociany. To pan Klekot i jego małżonka. Pokazuje jej staw i miejsce dookoła stawu. Żaby -1., 2., 3 .,… i inne – plusk do wody, żab nad stawem już nie ma. A było tak wspaniale!

  • Odkrywam siebie. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 43.

Posłuchaj piosenki „Duszki leśne „ na portalu YouTube

Dlaczego warto dbać o lasy?

Las to zielone płuca Ziemi. Niestety coraz częściej lasy są niszczone przez pożary, a także z powodu ludzkiej działalności. Drzewa giną ponieważ zabijają je kwaśne deszcze i różnego rodzaju odpady przemysłowe. Rozwój cywilizacji i przemysłu sprawia, że przyroda powoli umiera.

 

Dlaczego powinniśmy dbać o las?

Nie na darmo mówi się, że las to zielone płuca przyrody. Las dostarcza nam potrzebnego do życia tlenu, pochłaniając z atmosfery wszystkie szkodliwe zanieczyszczenia. Można powiedzieć, że las jest pewnego rodzaju fabryką, w końcu produkuje dla człowieka drewno, które jest nam potrzebne i wykorzystywane do budowy domów i wielu przedmiotów codziennego użytku. Jednak ta „fabryka” w przeciwieństwie do innych jest fabryką naturalną, która zamiast zanieczyszczać naszą planetę, chroni ją i dostarcza jej cenny tlen. Często niestety nie doceniamy tego, masowo wycinamy drzewa i nie szanujemy papieru.

Las jest również domem i naturalnym środowiskiem dla licznych gatunków zwierząt. Niszcząc las pozbawiamy tak naprawdę zwierzęta ich domu.

W lesie rosną też grzyby i owoce, niektóre z nich mają cenne właściwości zdrowotne.

Las to także miejsce idealne na spacer i odpoczynek. Czy jest coś przyjemniejszego niż spacer pośród drzew i przyrody, gdzie panuje cisza i spokój. Można tutaj odpocząć, pooddychać świeżym powietrzem, uspokoić się i posłuchać pięknego śpiewu ptaków. Spacer po lesie doskonale wpływa na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. W lesie dotleniamy swoje płuca, wyciszamy się i relaksujemy.

Jak możemy sami zadbać o las?

  1. Pamiętaj, aby w lesie zachować ciszę. Uszanuj żyjące tutaj zwierzęta, których las jest domem.
  2. Nie pal w lesie ogniska! Wystarczy mała iskra, aby wybuchł wielki pożar! Jeśli chcesz robić ognisko znajdź specjalne wyznaczone do tego celu miejsca.
  3. Nie wyrzucaj śmieci w lesie! Las to mieszkanie wielu zwierząt, które mogą skaleczyć się o różne przedmioty, z kolei wyrzucone szklane butelki mogą skupiać światło, a przez to spowodować pożar.
  4. Nie niszcz roślin, mrowisk, ani gniazd zwierząt. Postaraj się też uważać na małe zwierzęta.
  5. W lesie spaceruj tylko wydeptanymi ścieżkami. Dzięki temu nie zniszczysz roślin, które rosną w lesie.
  6. Kiedy zbierasz grzyby nie wyrywaj ich całych z ziemi, utnij tak, aby zostawić grzybnię.
  7. Oszczędzaj i szanuj papier, w ten sposób również przyczyniasz się do ochrony lasu.

Źródło:    Dlaczego warto dbać o lasy

Skip to content