Oddziały > 0c > Chronimy przyrodę
16 kwietnia 2021 zajęcia z wychowawcą

Chronimy przyrodę

  1. Zapoznanie ze sposobem oczyszczania wody, z wykorzystaniem prostego filtra.
  2. Zachęcam do obejrzenia filmu:

  Filtr wody: zrób to sam –film w serwisie YouTube

  • Taki filtr możesz wykonać w domu wspólnie z rodzicami. Przygotuj: gazę, ligninę lub bawełniane płatki kosmetyczne, węgiel drzewny, piasek, żwirek, dużą plastikową butelkę, zanieczyszczoną wodę (możesz zabrudzić wodę płukając w niej pędzel ubrudzony w wodzie lub wodę przyniesioną z kałuży , z rzeki lub ze stawu).
  • Obserwuj filtrowanie wody. Porównaj wygląd oczyszczonej wody z brudną wodą
  • Polecam film:

Bajka o oczyszczaniu ścieków – film w serwisie TouTube

  • Karta pracy, cz.4, str.6 Wskaż obrazki na których przedstawiono sposoby oszczędzania wody. Pokoloruj rysunki kropel znajdujących się wyżej na niebiesko, a niżej znajdujących się na różowo.
  • Słuchanie wiersza Jolanty Kasperkowej ,,Mali strażnicy przyrody”

Dziś „ekologia” – modne słowo,

przyrodę wszyscy chcą mieć zdrową.

Jej strażnikami się ogłaszamy,

od dziś przyrodzie my pomagamy.

Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci,

trzeba takiemu uwagę zwrócić.

Nie można przecież bezkarnie śmiecić.

To wiedzą nawet przedszkolne dzieci.

Nie wolno łamać gałęzi drzew,

bo piękny płynie z nich ptasi śpiew.

A kiedy bocian wróci z podróży,

gniazdo niech znajdzie, na nie zasłużył.

Pozwól dżdżownicy do ziemi wrócić,

po co jej dzieci mają się smucić.

Niech barwny motyl siada na kwiatach,

żyje tak krótko, niech wolny lata.

A zimą nakarm głodne ptaki:

sikorki, wróble, wrony, szpaki.

Powieś na drzewie im karmnik mały,

będą ci wiosną za to śpiewały.

Choć ekolodzy jeszcze z nas mali,

uczyć będziemy tego wandali.

Matka Natura nas wynagrodzi,

jeśli z przyrodą będziemy w zgodzie.

Rozmowa na temat wiersza.

  • Czego nie powinno się robić, żeby nie szkodzić przyrodzie?
  • Co powinno się robić, aby pomóc przyrodzie?
  • Rytmizowanie fragmentu wiersza.(…) przyrodę wszyscy chcą mieć zdrową. Jej strażnikami się ogłaszamy, od dziś przyrodzie my pomagamy.
  • Układanie rymów do słowa przyroda, np. nagroda, przeszkoda…..
  • Zabawa artykulacyjna ,,Szelest w pyszczku”
  • Słuchanie zdań:
  • Suchą szosą szedł Sasza.
  • Sasza z trudem szedł szosą.
  • Szeleściła sucha trawa.
  • Słońce szczodrze świeciło, wysuszając szosę.
  • Udzielanie odpowiedzi (całymi zdaniami) na pytania rodzica:
  • Kto szedł suchą szosą?
  • Co robiło słońce?
  • Co robiła trawa?
  • Zamienianie przez dziecko głoski ,,sz’’ na ,,s”, np. sza-sa; sze-se; szu-su; szo-so; asz-as; esz-es; usz-us.
  • Ponowne słuchanie zdań. Podskakiwanie w miejscu po usłyszeniu głoski ,,s”. Uderzenie dłońmi o uda po usłyszeniu głoski ,,sz”. Klaśnięcie w dłonie po usłyszeniu obu tych głosek w jednym słowie.
  • Podawanie przez dziecko nazw ubrań zawierających głoski ,,s” i ,,sz”, np. koszula, sukienka, szelki, sandały, skarpetki, pasek, kostium, sweter, szalik, spódnica, podkoszulek, apaszka, skafander, itp.
  • Zabawa z maskotką: Rodzic rzuca maskotkę do dziecka, mówiąc sylabę, a dziecko dopowiada pozostałe sylaby, tworząc słowo, np. sza – fa, san – ki, mas – ka, las – ka, kas – ki, sza – rak,            la – sy, stud – nia, se -rek.
  • Zabawy na powietrzu: Dziecko zabiera ze sobą kilka pasków bibuły. Spaceruje w dowolnym miejscu, trzymając w wyciągniętych rękach paski bibuły. Patrzy, w która stronę wiatr porusza bibułą, określa kierunek wiatru.
  • Wykonanie pracy plastycznej ,,Wesoła wilga”

Wyprawka, karta 20, nożyczki, kredki, klej, czarna bibuła lub czarny papier.

  • Zadanie dla chętnych!

    Dodawanie i odejmowanie na palcach – film w serwisie YouTube

Skip to content