Oddziały > 0b > Chcemy, aby wokół było pięknie
14 kwietnia 2021 zajęcia z wychowawcą

Chcemy, aby wokół było pięknie

Dziecko nabywa umiejętności:

  • będzie dbało o najbliższe otoczenie,
  • potrafi skupić uwagę na utworze.
  • będzie czuło się odpowiedzialne za stan środowiska naturalnego,
  • potrafi wykonać pracę plastyczną z różnych materiałów,
  • dokonuje analizy i syntezy wyrazów,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.

I.

Witajcie mali ekolodzy!. Na początek dnia otwórz okno i  głęboko nosem wciągnij powietrze
i powolutku ustami wypuść . Zrób to kilaka razy.  Czujesz jak jesteś dotleniony i wypoczęty. Jak dobrze jest wciągać nosem czyste i świeże powietrze, ale nie wszyscy mają takie szczęście- bo inne dzieci mieszkają w mieście przy ulicach zatłoczonych autami.  Dzisiaj poznamy jak zadbać o czyste powietrze i zdrowe powietrze. Powietrza nie zobaczymy ani też nie powąchamy, ono jest wokół nas. lecz można poczuć, ale tylko wtedy, kiedy porusza się jako wiatr.     https://www.youtube.com/watch?v=Xgcf_IbiVjU

 

A teraz wykonaj zadanie w Karcie pracy , cz. 3, nr 79.

Ćwiczenia poranne – pamiętaj żeby wykonywać je codziennie

II.

  1. Słuchanie opowiadania Spotkanie z małym czarodziejem.

 

• Zagadki pantomimiczne Jestem cząstką przyrody.

Tablica demonstracyjna nr 73. MAC EDUKACJA

− Nazwij zwierzęta, a potem rośliny przedstawione na zdjęciach.

− Przedstaw  zwierzę lub roślinę, która jest na zdjęciu, za pomocą gestów i mimiki.   Rodzic  odgaduje, co to jest.

 Posłuchaj opowiadania, które mama lub tata za chwilę przeczyta. Słuchaj uważnie.

W pewnym dalekim kraju żył mały czarodziej, który bardzo lubił zadbane, zielone miasteczka. Każdej wiosny razem ze swym kotem Mruczkiem wyruszał w świat i szukał miast pełnych czystych uliczek i domów, zielonych drzew, kolorowych, pachnących kwiatów, śpiewających ptaków i radośnie bawiących się dzieci. Pewnego dnia dotarł do pięknego miasta. Wszędzie w nim było czysto, zielono, dachy świeżo odmalowanych, niedużych domów lśniły w promieniach słońca, a w powietrzu roznosił się zapach kwiatów, których mnóstwo kwitło na balkonach. Nigdzie nie leżały śmieci, a dzieci grabiły grządki i sadziły warzywa w przedszkolnym ogrodzie.

− Ha! Mój kocie. To przecież najładniejsze miasteczko, jakie kiedykolwiek widziałem – powiedział czarodziej. − Zobacz, jak tu czysto. Nigdzie nie leżą śmieci, chodniki i ulice są zamiecione, trawniki niezadeptane, drzewa nie mają połamanych gałęzi, a ptaki radośnie śpiewają, nie bojąc się, że źli ludzie zniszczą im gniazdka. W oknach widać uśmiechnięte twarze mieszkańców. Myślę, że wszyscy w tym miejscu muszą być bardzo szczęśliwi.

Kiedy czarodziej tak się zachwycał, usłyszał nagle straszliwy hałas. Nie wiadomo skąd, przez

środek głównej ulicy przebiegło czterech chłopców. To oni tak strasznie krzyczeli. Machali również kijami, pisali kredą po murach domów, rozdeptywali ukwiecone klomby, łamali gałęzie drzew i krzewów, rozrzucali papierki po zjedzonych cukierkach, a jeden strzelał
z procy do wystraszonych wróbli i kawek, które ze strachu próbowały schronić się za kominami domów.

− Cóż to było, mój kocie? – zdziwił się czarodziej.

− Miauu! To chłopcy, którzy wcale nie dbają o swoje śliczne miasto i wszystko w nim niszczą − odpowiedział Mruczek.

− Skoro tak – powiedział mały czarodziej – to dam im nauczkę. Zaczaruję miasteczko tak,

aby stało się ono najbardziej szarym i najbardziej brzydkim miastem na świecie.

I jak powiedział, tak zrobił. Podniósł swoją magiczną pałeczkę, wypowiedział zaklęcie
i w jednej chwili całe miasteczko zrobiło się szare i brzydkie. Szare stały się kolorowe domy, zielone alejki i wszystkie kwiaty, szarzy zrobili się również chłopcy.

Kiedy zobaczyli, co się stało, przestraszyli się nie na żarty.

W tym miejscu Rodzic przerywa opowiadanie i prosi dzieci, aby wymyśliły, co mogło wydarzyć się dalej, a następnie kontynuuje swoją opowieść.

 

Przestraszeni chłopcy podbiegli do małego czarodzieja i zawołali:

− Co zrobiłeś z naszym miastem! Dlaczego tak je zaczarowałeś!

− Ja? – zdziwił się mały czarodziej. – Przecież to wy chcieliście, aby wasze miasto było najbrzydsze na świecie. Przed chwilą to pokazaliście – spokojnie odparł czarodziej.

− Myśmy wcale tego nie chcieli – bronili się chłopcy.

− Nie? A kto łamał gałęzie, pisał po murach, straszył ptaki, deptał kwiaty, rozsypywał śmieci?

Kto to wszystko zrobił, kochani? No kto? – odpowiedział czarodziej.

Chłopcy bardzo się zawstydzili, zrobiło im się przykro, spuścili głowy, a w ich oczach pojawiły się łzy. Chcieli naprawić wyrządzone szkody. Poprosili czarodzieja, aby pomógł im przywrócić miasto do jego dawnego wyglądu. Obiecali również, że będą dbali o to, aby zawsze było piękne i czyste.

Czarodziej ze zrozumieniem pokiwał głową i podarował chłopcom kolorowe pudełko. Umieścił w nim zadania do wykonania. Powiedział, że jeśli chłopcy je prawidłowo wykonają, wtedy czar pryśnie.

Myślę że podobało się tobie to opowiadanie i słuchałeś z zaciekawieniem.

  • Powiedz jakbyś ocenił postępowanie chłopców?
  • Jak zareagował mały czarodziej i co zrobił?
  • Czy chłopcy dostrzegli, co źle robili?
  • .
  • Zabawa Rozwiązujemy zadania małego czarodzieja.

Rodzic proponuje dziecku, aby pomógł w odczarowaniu szarego miasteczka poprzez wykonanie

zadań, które czarodziej umieścił w pudełku podarowanym chłopcom.

  • Zadanie pierwsze: Nazwij swój kwiatek.

Obrazki wiosennych kwiatów.

Powiedz jak nazywa się ten kwiat?  (krokus, bratek lub tulipan)

Podziel na sylaby i głoski.

  • Zadanie drugie: Rozwiązujemy rebus fonetyczny.

Obrazki przygotowane przez Rodzica

Rodzic  układa w szeregu obrazki. Zadaniem dziecka jest podanie pierwszej głoski z ich nazw, połączyć je i podać otrzymane słowo (wiosna).

Proponowane obrazki lub  wyrazy do przeczytania  : waga – igła – osa – statek – nożyczki – agrest.

  • Zadanie trzecie: Układamy obrazek z części.

Obrazek wiosennego kwiatka (podzielony na części).

Rodzic przecina obrazek kwiatka np. zawilca na kilka mniejszych  fragmentów obrazka. Prosi dziecko o wylosowanie jednego fragmentu  i ułożenie go na czystej kartce papieru. Drugi  fragment  losuje rodzic i też układa na kartce papieru. Dziecko mówi nazwę kwiatka.

  • Zadanie czwarte: Układamy zdania.

Pary obrazków.

Rodzic  kładzie  na stole pary obrazków. Dziecko podaje ich nazwy. Układa kilka zdań o każdej

parze.

Przykładowe pary obrazków: sasanka, słońce; sowa, dziupla; gniazdo, wilga; drzewo ze złamaną

gałęzią, chłopcy; zanieczyszczona rzeka, samochód itp.

  • Rozwijanie mowy i myślenia – Co by było, gdyby ludzie nie dbali o to, co znajduje się wokół nich?

Zabawa  muzyczno-ruchowa Omiń kwiatki.

Rodzic rozkłada na podłodze kilka korowych, papierowych kółek ( kwiaty na łące) i włącza muzykę. Zadaniem dziecka to poruszanie się  w rytm muzyki tak, aby  nie podeptać te kwiaty.

 Posłuchaj  wiersza Mieczysławy Buczkówny Tylko jeden raz.

Dopowiadanie brakujących słów (wytłuszczonych w tekście) podczas recytacji R

Chcą żyć, jak i ty żyjesz,                              Przypatrz się z bliska dżdżownicy,

wszystkie na świecie zwierzęta:                   biedronce, jak kropki liczy,

i mrówki, i żaby, i żmije,                              jaskółce, jak gniazdo kleci,

i pszczoła wiecznie zajęta.                              jak pająk rozsnuwa sieci.

I paź królowej – motyl –                                    Niech skacze pasikonik,

niech fruwa tęczowo-złoty,                             niech świerszczyk w trawie dzwoni

i ślimak środkiem dróżki                                    Dla nich kwitnie łąka, dla nich rośnie las.

niech pełznie, wystawia nóżki…                                    Jak i ty – żyją tylko raz.

 

Powiedz rytmicznie wybrane wersy wiersza (Wyklaskiwanie sylab w różnym tempie).

Karta pracy, cz. 3, nr 80.

− Posłuchajcie jeszcze raz tego wiersza.

  1. Ćwiczenia gimnastyczne – Gazety, tamburyn
  2. Część wstępna.

Dziecko   poruszają się w dowolny sposób, ostrożnie, między rozłożonymi gazetami. Na polecenie  Rodzica , dziecko zatrzymuje się i  podnosi gazetę.

  • Zabawa ożywiająca.

Dziecko biega z  omijaniem przeszkód  i potrząsa gazetą trzymaną oburącz w górze. Na

mocne uderzenie w tamburyn i hasło Burza, zatrzymuje się i – przyjmuje dowolną pozycję

– chroni się przed zmoknięciem, wykorzystując gazety.

 

  1. Część główna.

 

  • Stanie w rozkroku, trzyma oburącz złożoną gazetę – w skłonie w przód macha gazetą

w tył i w przód. Po kilku ruchach wyprost i potrząsa gazetą w górze.

  • Klęk podparty, dłonie ułożone na gazecie, skierowane palcami do wewnątrz, ręce zgięte

w łokciach – opad tułowia w przód, dotknięcie gazety brodą i powrót do pozycji wyjściowej.

Powtórzone ostatni raz ćwiczenie pozwoli przejść do leżenia przodem za przesuwaną gazetą.

  • W leżeniu przodem – unoszenie gazety trzymanej oburącz za końce (ręce zgięte w łokciach,

skierowane w bok), dmuchanie na gazetę i wprowadzanie jej w ruch.

  • Położenie gazety na podłodze, zwinięcie jej po przekątnej w rulonik i przeskakiwanie przez

nią bokiem – z jednej strony na drugą, od jednego do drugiego

  • W staniu, rulonik trzymany z przodu za końce – przełożenie nogi przez rulonik, wytrzymanie w staniu jednonóż, wykonując dowolne ruchy uniesioną nogą, a następnie powrót tą samą drogą do pozycji wyjściowej (ćwiczenie należy wykonywać prawą i lewą nogą, na zmianę).
  • Ugniecenie gazety tak, aby powstała kulka (piłeczka) – rzuty i chwyty kulki w miejscu, w chodzie, w biegu, rzuty i chwyty z wykonywaniem dodatkowych zadań, np.: przed chwytem

klaśnięcie, dotknięcie ręką podłogi, zakręcenie rękami młynka, wykonanie obrotu itp.

  • W leżeniu przodem – przetaczanie kulki z ręki do ręki, podrzucanie kulki oburącz, jednorącz.
  • Marsz z kulką położoną na głowie .

 

  • Wyścigi szeregów.

Dziecko wkłada  kulkę między kolana. Na sygnał   skacze obunóż skokiem kangura.

Zabawę powtarzamy kilka razy

  1. Część końcowa.

 Ćwiczenia korektywne i uspokajające.

  • Marsz we wspięciu na palcach, z kulką położoną na głowie, przejście do siadu skrzyżnego.
  • W siadzie skrzyżnym – wykonywanie skrętów głową w prawo – w tył i w lewo – w tył.
  • W siadzie podpartym, kolana rozchylone, kulka ułożona między stopami – podrzucanie

kulki stopami, chwytanie jej rękami.

  • W marszu, kulka położona na dłoni (prawej, lewej) – ćwiczenie oddechowe: wykonanie

wdechu nosem i próba zdmuchnięcia kulki z dłoni.

Myślę że dobrze bawiłeś się

 

III

  • Przyroda wokół nas – wykonywanie plastycznej pracy.

Papier kolorowy, duży karton, bibuła, folia samoprzylepna, plastelina, ścinki materiałów,

kolorowe sznurki, tektura falista, pastele olejne.

 

Poproś rodzicu aby z dostępnych materiałów dziecko wykonało pracę plastyczną na dużym kartonie lub innym materiale papierowym  –   pracę przedstawiającą świat przyrody, jaki chciałyby, aby znajdował się wokół  niego.

 

Podaję linki do filmików..

Dlaczego musimy zadbać o czyste powietrze? 

Dlaczego musimy zadbać o czyste powietrze? Czym jest SMOG – film w portalu YouTube

Zanieczyszczenia powietrza w gospodarstwie domowym – film na portalu YoTube

Skip to content