WSPOMAGANIE PAMIĘCI
UTRWALANIE I KODOWANIE INFORMACJI
• Polega na przemyślanej organizacji napływających informacji.
• Podczas kodowania informacja porównywana jest do wszystkich innych, które są w pamięci.
• Kiedy informacja jest zupełnie nowa, mózg tworzy nowe kody, by skojarzyć je z innymi
już przechowywanymi.
• Pamiętaj, że od sposobu kodowania, czyli organizacji danych i ich skojarzeń zależeć będzie
skuteczność ich odszukiwania!
• Łatwiej zapamiętujemy materiał, z którego mamy już wiedzę oraz ten, którym się interesujemy.
• Nasze wspomnienia kształtowane są przez osobisty punkt widzenia.
• Czas i osobiste wrażenia zmieniają prawdziwy obraz wydarzeń.
MNEMOTECHNIKI
• Pomagają pamięci krótkotrwałej sensownie opracować i połączyć informacje, zanim wejdą
do zasobów pamięci długotrwałej.
• Każda informacja ma swoje połączenie z innymi konkretnymi informacjami.
• Pamiętaj, stosuj te, które najbardziej do Ciebie przemawiają.
• Naucz się dobrze zasad ich działania i zastosuj kilkakrotnie – pamiętaj za każdym razem pójdzie Ci łatwiej.
POWTARZANIE
• Sam proces powtarzania jest niezbędny podczas trwałego kodowania danych. Nie myl go jednak z techniką powtarzania zwaną popularnie „kuciem”.
• Jest ona najprostsza i najbardziej popularna.
• Może być przydatna w nauce dużej partii materiału.
• Często jest niewystarczająca i nudna, ponieważ nie stymuluje żadnych bodźców.
• Wzmacnianie powtarzania wypowiadaniem informacji na głos, bez angażowania wyobraźni
może być niewystarczające.
TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
ROLA KONTEKSTU
• Gdy uczysz się czegoś w pewnym miejscu, lepiej przypominasz sobie utrwalane wtedy dane,
znajdując się tam ponownie (nawet w wyobraźni).
• Kontekstem mogą być np. miejsca, zapachy, widoki, smaki.
ORGANIZACJA DANYCH
• Pamięć potrzebuje porządku.
• Odnajdywanie logiki między danymi ułatwia zapamiętywanie.
• Wybór odpowiednich kryteriów jest podstawą skutecznej klasyfikacji i szybszego zapamiętywania. Mogą nimi być odnajdywanie hierarchii, kategorii itp.
• Wykorzystywane jest w takich technikach jak: anagramowanie, rymowania, akrostychy i akronimy, haki, historyjki mnemotechniczne.
WYOBRAŹNIA I WIZUALIZACJA
• Są podporą pamięci. Rozwijanie zdolności tworzenia obrazów w umyśle sprzyja zapamiętywaniu.
• Typy wyobraźni:
– odtwórcza – opiera się na informacjach zebranych wcześniej
– twórcza – układa zasoby w oryginalne układy
• Im wyobrażenie jest bardziej szczegółowe i angażuje maksymalną możliwość obrazów zmysłowych: wzroku, smaku, zapachu, dźwięku, dotyku, tym kodowanie informacji jest trwalsze.
• Warto włączyć w nie humor, przesadę, zmianę funkcji przedmiotów – im coś bardziej zaskakującego, tym lepiej skupia uwagę.
• Wizualizacja jest to proces odtwarzania w umyśle obrazu, który znamy lub sami stworzyliśmy.
SKOJARZENIA
• Są „utrwalaczem” pamięci. Im są oryginalniejsze, tym mają większe szanse na zakotwiczenie
w pamięci.
• Jako technika jest przydatna w zapamiętywaniu podobnie brzmiących informacji.
• Pamiętaj, aby skojarzenie przemawiało silnie do Ciebie.
JAK POWTARZAĆ MATERIAŁ?- AKTYWNIE!
1. Przede wszystkim musisz być pewnym, że wszystko rozumiesz!
Co to znaczy zrozumieć materiał? :
• Potrafisz uchwycić znaczenie wszystkich faktów i terminów, potrafisz je bez problemu
wyjaśnić.
• Potrafisz dostrzec związki i stosunki między nimi, a także pomiędzy większymi elementami przyswajanej wiedzy. Rozumiesz, co z czego wynika, jak się ze sobą łączy, jak od siebie zależy.
• Potrafisz samodzielnie i aktywnie operować nowym materiałem – używać go w praktyce.
1. Zapomnij o mechanicznym, biernym, nudnym, i nie dającym żadnych gwarancji „kuciu”!
2. Stosuj metodę „lotu ptaka”- od ogółu do szczegółu – wydobądź esencję zagadnienia!
3. Dziel materiał na małe części – zjadaj słonia po kawałku!
4. Stosuj „płodozmian” przedmiotów i zagadnień.
5. Stosuj synestezję – aktywizuj zmysły!
6. Ucz się w stałych miejscach i porach.
7. Rób aktywne notatki, jeśli książka jest Twoja, stosuj przemyślane, stałe i kolorowe podkreślenia,
notuj kluczowe słowa na marginesach.
8. Sporządzaj Mapy Myśli.
9. Pamiętaj o „ekranie umysłu”- to, co na nim wyświetlisz i obejrzysz na pewno lepiej zapamiętasz.
10. Kup sobie jedno dobre repetytorium, ale pamiętaj, że nie jest ono Twoim podstawowym i jedynym źródłem wiedzy.
ROLA I CEL POWTÓREK
1. Niestety trwałość pamięci po zakończeniu sesji gwałtownie spada i błędem jest opierać się na wrażeniu, które nam towarzyszy tuż po zamknięciu książki, że wszystko wiemy! Na drugi dzień, czy w to wierzysz czy nie – możesz zapomnieć nawet 80% przyswojonych informacji.
2. Osoba, która nie daje sobie czasu na powtórki, marnuje wysiłek włożony w trakcie nauki!
ROLA I CEL PRZERW W TRAKCIE NAUKI
1. Pamiętaj o efekcie „początku i końca” – zapamiętujemy lepiej informacje na początku i końcu – robiąc przerwy będziesz miał więcej takich efektów.
2. Pamięć i zrozumienie pozostają w największej harmonii przez okres 20-50 minut.
3. Przerwy pozwalają się zrelaksować, usuwają napięcie psychiczne i fizyczne.
4. Im dłużej się uczysz tym przerwy powinny być dłuższe, mózg musi mieć czas, aby uporządkować materiał!
HARMONOGRAM POWTÓREK JESZCZE RAZ
I powtórka: 15-minutowa – w tym samym dniu
II powtórka: 10-minutowa – następnego dnia
III powtórka: 5-minutowa – po 24 godzinach
Kolejne powtórki: 2-3 minutowe – przez 3-4 kolejne dni
Materiały z pracy: TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ Autorzy: Joanna Smolińska, Łukasz Szychowski